Úvod > Dětství offline > Bavíme se offline > Karty > Kent
Kent
Základní verze se hraje vždy v týmech o dvou osobách – ke hře je tedy potřeba minimálně čtyř hráčů.
Balíček mariášových karet, který máte v KPZce proti nudě, je vhodnější pro menší počet hráčů anebo rychlejší hru – má 32 karet. (Můžete hrát i s jinými kartami, například francouzské canastové karty mají v základním balíčku 52 karet.)
Pravidla hry
Před začátkem hry si každá dvojice spoluhráčů tajně domluví své znamení, které budou potřebovat později při hře jako svůj tajný signál. Znamení může být verbální (použití konkrétního slova či fráze apod.), nebo neverbální (poškrábání se, poklepání apod.). Je zakázáno komunikovat mimo hrací plochu, která je všem na očích – tzn. žádné kopání pod stolem apod.
Na začátku každé hry se všem hráčům rozdá po čtyřech kartách. Další čtyři karty se položí doprostřed stolu do řady, lícem vzhůru. Následné se každý hráč rozhodne, kterou čtveřici hodnot se pokusí zkompletovat (tedy dosáhnout toho, že získá karty stejné hodnoty ve všech čtyřech dostupných barvách). Vybírá si nejvýhodnější variantu podle toho, jaké karty drží v ruce a jaké leží na stole. Taková kompletní čtveřice karet se nazývá Kent.
Jakmile jsou všichni hráči připraveni, rozdávající začne odpočet od tří. Na povel TEĎ se každý pokusí ze stolu sebrat kartu, která je pro něj výhodná. Po sebrání karty je potřeba odložit jinou kartu z ruky na stůl. Žádnému z hráčů nesmí v ruce zůstat více nebo méně než čtyři karty.
Jakou kartu vzít ze stolu?
- takovou, kterou potřebuje k sestavení Kentu,
- takovou, jejíž sebráním má hráč v úmyslu zabránit protihráčům v sestavení Kentu (někdy jde o náhodu, jindy o důmyslné vypozorování toho, kterou hodnotu protihráč sbírá),
- takovou, jejíž sebráním se pouze snaží zmást protivníky.
Sbírání a odhazování karet pokračuje do té doby, dokud mají hráči o karty položené na stole zájem. Následně se karty ve středu "spláchnou" a vyloží se čtyři karty nové. Takto hra pokračuje dál.
Varianty uzavření herního kola
- Jakmile některý z hráčů drží v ruce Kent, musí dát svému spoluhráči domluvené znamení, který nahlas řekne: "Kent". Jakmile k tomu dojde, kolo hry končí. Všichni ověří, zda daný tým skutečně Kenta měl, a pokud ano, tým si připíše 1 bod.
- Ovšem pokud některý hráč tuší, že protihráči mají v ruce zkompletovaný Kent, může je předběhnout a řekne: "Stop Kent". Pokud se skutečně trefí a odhalí u protihráče kompletní Kent, získává pro svůj tým 1 bod. Pokud se však zmýlí, získává bod neprávem obviněný tým protihráčů.
- Pokud se podaří, že mají Kent oba členové jednoho týmu, tak stačí, aby jeden z nich řekl: "Double Kent" (Dabl Kent), a získají 2 body.
Hra se dá hrát podle domluvy na určený počet kol (vítězem je tým s vyšším počtem bodů) nebo do dosažení daného počtu bodů (vítězem je tým, který první dosáhl cílového počtu bodů).
Varianty hry
Některé verze hry umožňují hádat, jaké znamení si domluvili protihráči.
Pokud ho správně uhodnou, získávají navíc 1 bod a odhalený tým si jde domluvit
znamení nové.
Zábavným způsobem lze taktizovat i tak, že si tým domluví znamení falešné, aby zmátl
protihráče, který kvůli tomu třeba řekne "Stop Kent" v situaci, kdy to
nebylo na místě.
Je také možné hrát bez domluveného znamení – spoluhráči se zkrátka musí neverbálně domluvit a poznat, že ten druhý má Kent.
Příklady znamení pro inspiraci
- mrknutí
- specifické držení karet (například pokud mám v ruce Kent, budu karty držet oběma rukama)
- výměna karet mezi rukama
- zachrchlání (nápadné)
- protáhnout se specifickým způsobem
- začít používat slova začínající domluveným písmenem
- specifická, ale jinak nenápadná fráze
- šilhání
- stříhání ušima